tisdag 24 april 2012

Lärkträd


Vilken lycka idag när jag var ut till gården med grejer, så upptäckte jag att jag hade ett Lärkträd på gården.
Små fina rosa blommor som blommar nu, sedan blir det små underbara kottar med.
Vad roligt !!!
Tack Anneli för en underbar trevlig dag med massor av trevliga samtal och hjälp med bärandet.

Lärk, lärkträd eller europeisk lärk (Larix decidua) är ett barrträd i familjen tallväxter som, till skillnad från de i Sverige betydligt vanligare granen och tallen, fäller sina barr på hösten. Lärkträdet ingår i släktet lärkar som rymmer cirka 10 arter. Den blir från 10 till 40 meter hög och blommar från maj till juni med rosalila blommor. Kronan är brett konisk med stark hängande grenar. Årskotten är gulbruna och nästan kala. Barren är mellan 10 och 37 mm långa med blekgrön ovansida och grönaktiga band på undersidan. Kottarna blir mellan 1,5 cm till 4,5 cm stora och med 25 till 50 fröfjäll.
 









3 kommentarer:

  1. Du har tre lärkträd gumman!!!! Tack själv fina du!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. Lyllo dej då !!! Blir jobbiga barr att kratta på hösten.....

    // Enar

    SvaraRadera
  3. Hade jag 3 träd? Det hann jag inte se hahahahah tur du är observant !...

    Kratta??? näää jag tar dammsugaren hehe

    SvaraRadera