torsdag 26 juli 2012

-3 kg

gissa om jag  blev glad när jag ställde mig på vågen i morse!! Minus 3 kg på en vecka och jag lovar o svär jag har inte rört på mig en endaste sekund hahah,, alltså ingen överdriven motion visst har jag rört på mig på dagarna men det har jag ju gjort de senaste 3 måndaderna med råge med när vi har flyttat o grejjat o klippt gräs och farit runt.Men det gick jag inte ner nånting av.
Men jag köpte en bok på erikshjälpen för 10.- av Ola Lauritson och har ögnat lite i den, har nog läst den förut med men hade den inte själv.

Provade ju även LCHF kosten för några år sen och gick ner lite då med men sen faller man in i gamla vanor och då går man ju upp igen + lite till. Men det är ju så gott med pasta, pommesfrites och mackor, men nu kände jag att nu får det vara nog.



Jag har inte ändrat så katastrofalt mycket jag vill egentligen bara ha bort det där hemska sockerbehovet som kommer ca 10 min efter man ätit en måltid.
Det var några h emska stunder första dagarna men nu efter bara en vecka känns det mycket bättre.
Jag har skippat: Mjukt bröd, knäckebröd, nykokt potatis , ris , pasta, choklad, glass och allt annat som innehåller snabba kolhydrater dit tillhör också bla cornflakes, tacoskal, banan, ananas.




Man bör äta kost som har ett lågt glykemiskt index. Å det finns massor av recept på nätet.

Glykemiskt index (GI) är ett mått på olika livsmedels effekt på blodsockervärdet. GI-värdet för olika livsmedel ligger till grund för kostrekommendationer i vissa dieter. Det som i första hand påverkar GI-värdet är kolhydraterna i livsmedlet, både deras typ och mängd. Kolhydratrika livsmedel med högt GI-värde kallas i samband med GI-baserade dieter ofta för "snabba kolhydrater", medan de med lågt GI-värde kallas för "långsamma kolhydrater". Däremot tar inte GI-märkning hänsyn till mängden socker (vilket är de verkligt snabba kolhydraterna) i livsmedlet.[1]

 

Låter lite krångligt men det finns tabeller som talar om hur GI värdet är på varje vara.
  • Lågt GI: under 70
  • Medel GI: 70-90
  • Högt GI 90-110
  • Superhögt GI: över 110.
  •                                  Kolla er själva vettja !!!     Jag är då alldeles för kort för min vikt.
  • Det som inverkar på ett livsmedels GI är bland annat:
    • Hur finfördelat livsmedlet är (hela bitar, som korn och frön, ger lägre GI).
    • Strukturen på livsmedlet (spröda kex har högt GI, livsmedel som är mer kompakta har lägre GI)
    • Surheten i livsmedlet. Ju surare ett livsmedel är, desto lägre GI. Lite citron eller vinäger på maten sänker GI för måltiden som helhet.
    • Fettinnehållet. Mer fett innebär ett lägre GI, eftersom det försenar magsäckstömningen.
  •  Här är jag ungefär 22 år, två barn har jag fått men det syns inte ett spår av det.




    Här har jag ätit i 20 år till..... och säkert lika många kilo pålaggt.
    Om det får fortsätta så kan jag alltså räkna med 1kg varje år så när jag är 60 år kommer jag väga 20 kg till!!!  Nää jag vill verkligen inte det jag vill vara frisk och hälsosam !!! Det är vad jag vill !
    Det blev ett långt inlägg idag hoppas du orkade läsa!
    kram Eva


    P.s: ska bara få be att få tala om att jag är förkyld med ;)






    1 kommentar:

    1. Har själv gått på kolhydrats dieten och då försvann 18 kg. Har nu legat på den vikten i flera år. Men man får inte tappa karaktären och börja äta fel igen..../ BoP...

      SvaraRadera