torsdag 17 maj 2012

17 MAJ!

(önskar jag var så där smal igen)





   Idag firar vi vårt grannlands nationaldag.

Gissar att det inte är lika muntert där som vanligt med tanke på att Norge haft ett hårt år med tanke på Utöya. Tänker inte ens nämna hans  (förminskar honom)  namn.

Jag har mina rötter i från Norge för min morfars farfar var från Norge.
Mitt efternamn är från början är norskt.
GULLBRANSON.

som från början var Gullbransen, men någon ändrade i min släkt ändrade stavningen för att antagligen passa in i Sverige.
Själv blev jag tokig när jag var barn är många av mina lärare i skolan kallade mig för Gullbransen, å då minns jag att jag tänkte,,,,,kan inte DOM, som är lärare läsa??????
Nu skulle jag inte hetsa upp mig så mycket faktiskt.



Historia 
Dagen firas eftersom kung Christian Frederik skrev under Norges grundlag den 17 maj 1814 (lagen blev antagen av Riksforsamlingen på Eidsvoll dagen innan, den 16 maj), och inledde en kort period för Norge som självständig stat, före konventionen i Moss den 14 augusti samma år då Norge var tvungen att ingå en personalunion med Sverige, vilken bestod fram till 1905. Grundlagen fick dock behållas och säkerställde en hög grad av inre självstyre för Norge under perioden.

Firande och traditioner 

Norges nationaldag firas i stor omfattning. Firandet är präglat av traditioner, och norrmännens glädje över att vara självständiga.


Skulle önska att Sverige var lika patriotiska, men vi är Idiotiska istället för barnen får inte ens sjunga vårt nationalsång på skolavslutningarna. HELT sjukt.

Jag har varit i Bergen en gång på 17 MAJ det  var magiskt.

Idag vilar jag och pysslar och dricker kaffe hela dagen,
pannan står på. 
Kenth jobbar som vanligt !!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar