fredag 21 september 2012

Jobbig natt..

Har jag haft eftersom jag är sjuk har vaknat var o varannan timme och hostat o hostat, ett tag tänkte jag att nu har jag fått lunginflammation. Det gör ont bara jag andas nu, men misstänker att det är musklerna som krampar och gör ont,,, avvaktar iaf med vårdcentralen.
Ska försöka komma i håg att dricka mycket idag.

Vill dela med mig av Leila LIndholms underbara blogg läs den....
www.leila.se
Vackra kvinna som på ett possitivt och bra sätt lyckats göra sig och sitt varumärke till en framgång!!



Här fick jag lära mig idag...eftersom jag misslyckades med min maräng sist jag skulle göra en tårta så hade jag lite att lära här..bla med der där med bunken...

Här är taget direkt ur Leilas blogg.



Det kan vara knepigt att jobba med socker och att göra maräng. För att lyckas kan det vara bra att känna till några enkla tips...

När man vispar maräng är det viktigt att bunken är helt torr och fri från fett. Använd inte en plastbunke eftersom fett kan gömma sig i små rispor på insidan av bunken. Fett gör nämligen att marängen blir glansig och inte lyfter i ugnen. Använd en glasskål eller en rostfri kopparbunke.

Äggvita som stått i kylen och luftat sig några dagar passar alldeles utmärkt till maräng eftersom lite vatten hinner avdunsta.
Citronsaft stärker äggvitan under vispning medan salt bara förlänger vispningen. Socker gör att skummet blir stabilt och förbättrar dessutom bakningsförmågan.

Om du vispar maräng med elvisp så börja med att vispa vitorna på medelhastighet tills skummet lyft ordentligt. Öka sedan hastigheten och vispa till en fast maräng. Om man vispar för länge så riskerar man att marängen blir smetig och sjunker ihop igen.



Sockret ska man tillsätta lite i taget annars riskerar man att marängen blir kompakt. Blir marängen glansig och rinnig, då har man tillsatt sockret för snabbt. Vispar man för hand kan man ställa bunken på sidan och vispa med stora tag, helst med en ballongvisp.

Om man däremot gör varmvispad maräng, såkallad Schweizisk maräng har man i äggvita, socker och citronsaft samtidigt och vispar marängen kraftigt över ett vattenbad tills den blir varm. Sedan tar man av marängen från värmen och fortsätter vispa tills den är kall.

Maränger ska gärna gräddas på en lägre ugnstemperatur tills de blir helt torra. Det är viktigt att förvara marängerna torrt, gärna i en burk med lock. Då håller de nämligen i flera veckor.

2 kommentarer: